У сусрет Русији 1

Пројекат „У сусрет Русији (Упознајте источну Европу)“

Друштво српско-руског пријатељства „Братство“ из Бања Луке у периоду од 31.07-16.08.2011. године организовало је путовање у Русију уз обилазак земаља источне Европе под називом „У сусрет Русији (Упознајте источну Европу)“. Путовање је обухватало посјету Мађарској, Пољској, Литванији, Летонији, Русији и Бјелорусији. Учествовале су 44 особе већином студетни Универзитета у Бањој Луци међу којима је било и доктора наука и магистара који раде на Универзитету.

Овом приликом желимо да се захвалимо Амбасади Русије у БиХ и његовој екселенцији Александру Боцан-Харченку који су нам много помогли око реализације самог путовања!

Основни циљ путовања је био упознавање младих Републике Српске са културом, историјом и традицијом Русије и руског народа те земаља источне Европе.

Основни разлог због којег смо се одлучили за један овакав подухват јесте то што су нажалост  на нашим просторима људи слабо упознати са културом и историјом Русије и земаља источен Европе, такође слабо су обавјештени о квалитету живота у тим земљама. Са друге стране исто тако један од циљева је био и да омогућимо што већем броју младих људи да посјете Русију. Из тог разлога смо се одлучили и за подухват да на овај пут кренемо аутобусом. Много година уназад нико није ни покушао а камоли реализовао идеју да оде из Бања Луке у Русију аутобусом, рећи ћу само да је километража коју смо прешли током цијелог путовања 6 500КМ од тога 2 300КМ смо прешли у Русији. Одлучили смо се за аутобус из више разлога а један од главних јесте да може да иде што више људи и да наши путници имају што потпунији доживљај сваке од земаља путујући кроз њих и боравећи у градовима.

Путовање је реализовано у периоду од 31. 07. до 16.08.2011. године по следећем распореду, кратак календар путовања:

31.јула полазак из Бања Луке у 10 часова

Варшава од 1. до 3. августа 2011. године (Пољска) и Каунас (Литванија)

од  3. до 7. августа 2011. Санкт Петербург (Русија)

од 7. до 12. августа 2011 године, Москва (Русија)

од 12 до 14 августа 2011.године Минск (Бјелорусија)

од 14. до 15. августа 2011. године Краков (Пољска)

од 15. до 16. августа Будимпешта (Мађарска)

16 августа долазак у Бања Луку у вечерњим часовима

Санкт Петербург

Долазак у Санкт Петербург 03.08. у поподневним часовима.Имали смо слободно послије подне за одмор, вечеру и упознавање са околином, а већ наредног дана почињу организовани излети уз пратњу водича по Санкт Петербургу и околини.

Први излет је био панорамско разгледање града, кога због његове љепоте, бројних канала и мостова често називају „Венеција сјевера“. Панорамско разгледање града укључује обилазак Невског проспекта главне улице у Санкт Петербургу, Казањске саборне цркве, Исакијевског сабора, Бронзаног коњаника, тј. споменика Петру I, затим зграде Адмиралитета, Петропавловске тврђаве гдје се налазе и мошти последње руске царске породице Романов, музеја крстарице Аурора,  уз неизбјежно разгледање великог броја јединствених мостова на петербуршким каналима.

Након панорамског разгледања града, организован је одлазак на Дворски трг на коме је смјештен Зимски дворац у коме се налази руски драгуљ непроцјењиве вриједности, музеј Ермитаж.

Након вишечасовног обиласка Ермитажа, окупљамо се у 22 часа и крећемо на организовано крстарење ријеком Невом у трајању од једног и пол часа. Након крстарења преостаје нам да прошетамо градом, и сачекамо чувено раздвајање мостова на Неви које почиње у један сат послије поноћи.

Настављамо са обиласком знаменитости града и наредног даан. У 10 часова одлазимо 20 километара западно од Санкт Петербурга, у љетњу палату Петра Великог познатију под називом Петерхоф. Обилазак дворца траје до 15 часова, након чега се враћамо у Санкт Петербург, када имамо слободно вече које користимо за одлазак на изложбу воштаних фигура династије Романов, затим у Mузеј чоколаде, те на разне друге начине јер град пружа обиље занимњивости, тaко да се стиче утисак да град никада не спава.

У 10 часова наредног дана организован је излет у Екатаринин дворац, познатији као «Царско село» који се налази у граду Пушкину. Након обиласка са водичем имали смо сат времена слободно да разгледамо то велелепно здање, након чега се враћамо у Петербург.

Остатак дана смо имали слободно, те смо га искористили за разгледање панораме града, за коју иначе постоје двије могућности, Исакијевски сабор или градски торањ.Међутим ми смо се ипак одлучили за Исакијевски сабор,јер је ближи центру града тако да се изванредно виде сва претходно поменута здања у Санкт Петербургу.

Истог дана у 22 часа крећемо за Москву која се налази 700КМ од Санкт Петербурга.

Учеснци путовања су посјетили у Санкт-Петербургу:

обилазак Невског проспекта главне улице у Санкт Петербургу,

Казањску саборну цркву,

Исакијевски сабор,

Бронзани коњаник, тј. споменик Петру I,

затим зграду Адмиралитета,

Петропавловску тврђаву

музеј крстарица «Аурора»,  уз неизбјежно разгледање великог броја јединствених мостова на петербуршким каналима.

Дворски трг на коме је смјештен Зимски дворац

музеј Ермитаж

раздвајање мостова на Неви које почиње у један сат послије поноћи.

љетњу палату Петра Великог познатију под називом «Петерхоф»

одлазак на изложбу воштаних фигура династије Романов,

Излет у Екатаринин дворац, познатији као «Царско село»

разгледање панораме града са Исакијевског сабора

Москва

Долазимо у Москву 07.08. у поподневним часовима. Након што смо се смјестили организован је излет панорамско разгледање града уз водича. Панорамско разгледање подразумијева разгледање Црвеног трга, тј. Кремља, Историјског музеја, робне куће ГУМ, храма Василија Блаженог, Лењиновог маузолеја, затим обилазак саборног храма Христа Спаситеља, МГУ Ломоносов, одакле се пружа предиван поглед на град. Након излета имамо слободно вече за шетњу и ноћно разгледање града.

Током боравка у Москви домаћаини и водичи уз професионалне воциче су нам били, представници наше партнерске организације из Москве Друштва руско-српског пријатељства, Јелена и Михајло.

Другог дана боравка у Москви организован је излет у град Сергијев Посад, 70 километара сјевероисточно од Москве. У граду се налази Тројице –Сергијева Лавра. По повратку у Москву, слободно вече и шетња Старим Арбатом, улицом која је настала у 14. или 15. вијеку у једном од најстаријих дијелова Москве, а која је уједно и пјешачка зона и најпознатија московска улица.  Исто вече смо искористили за обилазак величанствених московских метро станица од којих је свака ремек дјело руске архитектуре,украшена мозаицима , скулптурама итд.

Трећег дана боравка одлазимо у обилазак Кремља у ком је данас смјештена предсједничка резиденција, а који представља комплекс цркава (Успенска саборна црква-мјесто крунисања руских царева, Звоник Ивана Грозног,  Благовјештанска саборна црква, Црква 12 апостола ,итд. ) и палата. Унутар зидина Кремља налазе се и чувени споменици Цар – топ и  Цар – звоно, 800 запљенених Наполеонових топова из Наполеонове инвазије из 1812. те пространи паркови и палате.

Након обиласка московског Кремља, посјећујемо Александровски парк под зидинама Кремља гдје се налаз вјечна ватра и споменик борцима погинулим током Великог отаџбинског рата и гдје се одржава сваких сат времена смјнеа страже. Након тога одлазимо у обилазак Новог Арбата, те посјећујемо Московски Дом Књиге.

Четврти дан боравка у Москви искористили смо за посјету Историјском музеју, који чини саставни дио Црвеног трга са већ поменутим Кремљом, храмом Василија Блаженог, спомеником грађанину Мињину и кнезу Пожарском и робном кућом ГУМ. Музеј је основан у 19. вијеку за вријеме владавине Александра II, и од 1872. године до данас постепено је повећавао број експоната, тако да их сада има преко четири милиона.

Након посјете Музеју, одлазимо у обилазак Третјаковске галерије, још једне у низу умјетничких ризница у Москви. Третјаковска галерија је основана 1854. године, названа је по колекционарима, браћи Павлу Михајловичу и Сергеју Михајловичу Третјакову, који су своје збирке слика 1892. поклонили Москви. Галерија броји преко 45 000 слика, икона и скулптура руске и совјетске умјетности, међутим тај број је у сталном порасту.

Тог дана смо били и на пријатељској утакмици Русија-Србија на стадиону Локомотиве у Москви.

Последњи дан у Москви смо искористили за обилазак московског државног универзитета „Ломоносов“, који је највећи и најстарији универзитет у Русији. Основан је 1755. године, и под његовим окриљем се налази 29 факултета и 15 истраживачких центара. По завршетку обиласка Ломоносова, одлазимо у Пушкинов музеј, који се налази у Старом Арбату. То је кућа у којој је чувени пјесник провео једну годину свога живота, 1831. године, а у ком се могу пронаћи његови рукописи, намјештај, слике, одјећа итд.

У 17 часова напуштамо Москву и полазимо за Минск.

Учеснци пута су посјетили у Москви:

Црвени трг

МГУ Ломоносов

Цар – топ

Цар – звоно

цркаве унутар Кремља (Успенска саборна црква, Звоник Ивана Грозног,  Благовјештанска саборна црква, Црква 12 апостола ,итд. )

Тројице –Сергијеву Лавру,

Александровски парк под зидинама Кремља гдје се налаз вјечна, ватра и споменик борцима погинулим током Великог отаџбинског рата

Стари Арбат

Нови Арбат

Московски Дом Књиге

посјета Историјском музеју,

обилазак Третјаковске галерије,

посјета пријатељској утакмици Русија-Србија на стадиону Локомотиве у Москви.

последњи дан у Москви смо искористили за обилазак московског државног универзитета „Ломоносов“,

одлазак у Пушкинов музеј

Током боравка у Москви домаћаини и водичи уз професионалне водиче су нам били, представници наше партнерске организације из Москве Друштва руско-српског пријатељства, Јелена и Михајло.

Утисци учесника путовања

На већину путника је свакако најјачи утисак као град оставио Санкт-Петербург. То је град изванредне архитектуре и љепоте са пространим улицама, прелијепим парковима и са огромним бројем музеја и осталих културних споменика ту се налази и једна од највећих свјетских библиотека уз то он је и најбоље и најљепше ноћу освјетљен европски град. Становници су пријатни и сусретљиви просто не слови без разлога за један од најљепших градова на свијету.

А ако говоримо о појединачним споменицима културе онда је то свакако Ермитаж, Петерхоф и Петропавловска тврђава у Санкт Петербургу и Тетрјаковска галерија, Историјски музеј, храм Христа Спаситеља уз незаоблилазни Кремљ у Москви.

Исто тако веома снажан утисак на учеснике путовања су оставили Руси и њихово опхођење према нама само када се спомене да смо Срби. То се може доживјети и на улици код обичних продаваца сувенира до свештенства у манстирима.

Утисци учесника путовања су веома позитивни а о томе довољно говори и изражена жеља већине њих да и наредне године посјете са нама Русију што је у нашем плану за наредну годину. Сваки од градова гдје смо боравили оставио  је снажан позитиван утисак на све нас а емоције у Русији су доживјеле свој врхунац јер су напокон могли да виде оно о чему су читали и маштали да виде једног дана.

Оваква путовања служе томе да се млади људи из прве руке увјере како се живи у Русији и шта све Русија нуди као једна изузетно природно, кулрно и историјски богата земља. Један од наших главних циљева јесте упознавање наших суграђана са руском културом, историјом и језиком у складу са тим циљем је и организовано ово путовање.

И на овом путовању се могло видјети и увјерити да нас Руси доживљавају као ни један други народ на свету. То се може доживјети у Русији на многим мјестима, било на улици код продаваца сувенира било на фудбалској утакмици или у центрима руске културе и духовности. На спомен ријечи Србин добићете попуст за сувенире, пјеваће вашу химну на стадиону и скандирати „Косово је Србија“ и Срби и Руси браћа заувијек, а у манастирима ће вас љубазно примити и понудити своју трпезу да подјеле са вама.

Узимајући све поменито у обзир са пуним правом могу рећи да су везе између Срба и Руса братске у пуном смислу те ријечи, а ми ћемо својим радом настојати да их унапређујемо прије свега повезивајући младе људе наших држава! Потрудићемо се да оваква путовања постану традиција да би што више младих људи могло посјетити и упознати Русију.

О овом путовању ће бити написана и репортажа у трећем броју нашег часописа «Газета» који ће бити објављен почетком новембра.

Још једном у име свих учесника путовања изражавмо велику захвалност на помоћи коју нам је пружила Амбасада Русије у БиХ за реализацију овога пројекта.